Septiņas sievietes, kurām bija liela nozīme Pablo Pikaso dzīvē
“Sievietes ir ciešanu mašīnas,” tā reiz savai mūzai Fransuāzai Žilo teica pasaulslavenais mākslinieks Pablo Pikaso un piebilda: “Man ir tikai divu veidu sievietes: dievietes vai kājslauķi.” Savu versiju par izcilā spāņa attiecībām ar varu, fašismu un sievietēm ir izveidojis arī “National Geographic”, kur no pirmdienas, 23.aprīļa skatāma seriāla “Ģēnijs” jaunā sezona. Pikaso lomā – vēl viens slavens Malagas dēls – kinoaktieris Antonio Banderass. Bet pirms tam – sievietes, kurām bija būtiska nozīme ne tikai Pikaso privātajā dzīvē, bet arī radošajā karjerā. 1.Fernande Olivjē (1881-1966)Kopā ar Pikaso 1904-1911 Fernandei bija aizliegts pozēt citiem māksliniekiem. Veidojot “Sievietes galvu” (1909), Pikaso izveidoja divus Olivjē galvas atlējumus, no kuriem vēlāk tapa 16 bronzas paraugi. Skulptūras plakanā virsma bija līdzīga dažām tā laika gleznām, kurām bija liela nozīme kubisma ideju attīstībā. Mākslinieks atklāja, ka krāsota plakne var tikt pārvērsta trīsdimensiju formā. Olivjē kalpoja kā modelis arī vienai no “Aviņonas jaunavām” (1907). 2.Eva Gauela (1885 – 1915)Kopā ar Pikaso 1912-1915 Pēc Fernandes un Pablo šķiršanās pāris sagāja kopā, taču viņiem nācās vairākkārt bēgt no Olivjē, kura vēlējās atgriezties pie mākslinieka. Viņi apmeklēja arī Pikaso ģimeni Barselonā un runāja par kāzām. Attiecības izjauca Marselas slimība, iespējams, tuberkuloze. 1915.gada nogalē viņa nomira. 3.Olga Hohlova (1891-1954)Kopā ar Pikaso 1917-1935 Olga tiecās pēc augsta sabiedriskā statusa un cienījamas buržuā dzīves. 1927.gadā Pikaso uzsāka slepenas attiecības ar Mariju Terēzi Valteri. Hohlova par tām uzzināja tikai 1935.gadā, kad Valtere kļuva grūta. Viņa pārcēlās uz Francijas dienvidiem, taču nekad nepiekrita laulības šķiršanai. Visu dzīvi Olga glabāja tūkstošiem fotogrāfiju par laulību ar slaveno mākslinieku. Šodien tās ir svarīgs avots par Pikaso dzīvu un unikālo ģimeni. 4.Marija Terēze Valtere (1909-1977)Kopā ar Pikaso 1927-1936 Pablo sāka zīmēt slepenus portretus, kuros bija burts P bija savijies ar M un T. Kad Marijai Terēzei palika 21 gads, viņas klasisks profils, blondie mati un ķermeņa izliekumi Pikaso darbos kļuva redzami bez jebkādas slēpšanās. Viņa bija visuresoša – gleznās, zīmējumos, skulptūrās; sēžot, guļot, atlaižoties, visdažādākajās pozās, kas atklāja politiskas, erotiskas un liriskas emocijas. 1935.gada septembrī piedzima viņu meita Maija, taču Pablo jau bija saticis Doru Maaru. Tas pielika punktu. Četrus gadus pēc Pikaso nāves Valtere izdarīja pašnāvību. 5.Dora Maara (1907-1997)Kopā ar Pikaso 1936-1944 Dora Pikaso sagādāja intelektuālus un emocionālus izaicinājumus. Viņa mākslinieka darbos atklājas ar spilgtiem attēliem, destruktīvām leņķiskām formām un indīgām krāsām. Kopā viņi eksperimentēja ar jauniem paņēmieniem, apvienojot gleznošanu un fotogrāfiju. Attiecību sākums sakrita ar pilsoņu kara sākumu Spānijā, un brīnišķīgā “Raudošā sieviete” (1937) ir tieša atbilde uzplaukušajam fašismam. Tajā gadā tapa desmit gleznas un 25 zīmējumi kā “raudošās” sievietes variācijas. Maarai bija liela nozīme Pikaso pasaulslavenā darba “Gernika” (1937) tapšanā, visu tās gaitu viņa iemūžināja fotogrāfijās. Pēc šķiršanās Maara piedzīvoja nervu sabrukumu un pēc psihiatra Žaka Lakāna iejaukšanās tika pārcelta uz privātu klīniku. Vēlāk viņa atrada mierinājumu katoļu ticībā, par ko liecina Maaras slavenā frāze: “Pēc Pikaso – tikai Dievs.” Viņa mira 1997.gadā. 6.Fransuāza Žilo (dz.1921)Kopā ar Pikaso 1944-1953 Šoreiz Pikaso gleznās neizdevās atšifrēt mūzas iekšējo būtību. Žilo bija vienīgā, kas pati pameta Pablo un saglabāja savu pašcieņu. 1953.gadā Fransuāza kopā ar bērniem atgriezās Parīzē, pēc vienpadsmit gadiem – uzrakstīja memuārus “Dzīve ar Pikaso”. Saniknotais mākslinieks atteicās tikties ar saviem bērniem. Lai izbēgtu no Pikaso “orbītas”, 1970.gadā viņa apprecējās ar Džonu Salku, zinātnieku, kas izgudroja pirmo vakcīnu pret poliomielītu. Vēl tagad, 96 gadu vecumā Žilo ir ražīga māksliniece, publiciste un skolotāja. 7.Žaklīna Roka (1927-1986)Kopā ar Pikaso 1954-1973) Dzīves pēdējos gados Pikaso strādāja ar īstu apsēstību, bieži atkārtojot vienus un tos pašus stilus un objektus. Roka viņā darbos ir atveidota, iespējams, pat vēl biežāk nekā Maara. 1963.gadā Pablo viņas portretu zīmēja 160 reizes un turpināja to darīt aizvien abstraktākās formās līdz pat 1972.gadam. Pēc Pikaso nāves Žaklīna īpašumu dēļ “saķērās” ar Fransuāzu Žilo un viņas bērniem, neļaujot apmeklēt mākslinieka bēres. Taču abas vienojās par Pikaso muzeja izveidi Parīzē. 1986.gadā Roka izdarīja pašnāvību. Foto: quantumaurea.com, picassolive.ru, pablo-ruiz-picasso.ru, fashion-concert.org, theartgorgeous.com, telegchannel.com, magnifisonz.com |
Lasītākie rakstiSekojiet mūsu Facebook lapai |
Ja jūs atradat kļūdu, atzīmējiet tekstu un nospiediet Shift + Enter, lai mūs informēt.