Automašīnas “asinis” jeb kas jāzina par tehniskajiem šķidrumiem

Nav noslēpums, ka auto prasa ne vien ikdienišķu devu degvielas, bet arī ik pa laikam – īpašāku aprūpi. Ko un cik bieži uzpildīt savā transportlīdzeklī, kā to pareizāk izdarīt un kas notiek tad, ja tiek ignorēta tehnisko šķidrumu nomaiņa? Lūk, daži ieteikumi, kā ikdienā parūpēties par savu dzelzs rumaku, lai tas kalpotu nevainojami!

Leonīds Pavlovs

“Inchcape Motors Latvia”

Pēcpārdošanas nodaļas vadītājs

“Ir svarīgi sekot līdzi auto ražotāja noteiktajiem parametriem, kad ir jāmaina kāds no tehniskajiem šķidrumiem, taču ir jāņem vērā arī reģions, kurā izmanto auto.

Piemēram, Latvijā lielākoties apstākļi ir nedaudz apgrūtinošāki nekā ražotājs ir vidēji paredzējis: aukstums un daudzie zemes ceļi liek spēkratam darboties intensīvāk, tādēļ neskādēs, ja šķidrumi tiks pārbaudīti biežāk nekā noteicis ražotājs.”

 

Motoreļļa

Pareiza motoreļļas izvēle, regulāra tās maiņa un uzturēšana pareizajā līmenī ļaus dzinējam kalpot ilgāk. Motoreļļu vajadzētu pārbaudīt vienu vai divas reizes ceturksnī. Eļļas līmeņa pārbaude jāveic uz līdzenas virsmas un ar vēsu dzinēju.

Motoreļļa ir jāmaina pēc ražotāja noteiktā nobraukto kilometru daudzuma vai termiņa, piemēram, BMW un MINI automašīnām – ne retāk kā reizi divos gados. Nepietiekams eļļas līmenis daudz ātrāk izmanto dzinēja resursu, bet pārāk liels eļļas līmenis palielina dzinējā spiedienu, kas apgrūtina tā darbību.

Ir trīs veidu motoreļļas: minerālās bāzes eļļas, pussintētiskās un 
sintētiskās eļļas. Jo tehnoloģiskāka ir eļļa, jo tās ražošanā ir izmantotas jaunākās tehnoloģijas. Tehnoloģiskākas un dārgākās ir sintētiskās eļļas, kas atbilst visaugstākajiem standartiem un spēj nodrošināt modernāko un jaudīgāko automobiļu dzinēju atbilstošu eļļošanu pat vissmagākajos apstākļos.

 

Stūres pastiprinātāja eļļa

Stūres pastiprinātāja eļļu vēlams pārbaudīt reizē ar motora eļļu, lai pārliecinātos, ka tā ir atbilstošā daudzumā un stūres pastiprinātāja sistēma nav applūdusi. Daudzos transportlīdzekļos eļļai izmanto caurspīdīgas plastmasas tvertnes, tādēļ tās līmeni var redzēt, pat nenoņemot vāciņu.

Par nepieciešamību nomainīt stūres pastiprinātāja eļļu var liecināt arī citas, daudz nopietnākas pazīmes, piemēram, dīvaini trokšņi, kas līdzinās kaukšanai, vai arī grūtības pagriezt automašīnas stūri. Vēl signāls šā šķidruma nomaiņai var būt “eļļas peļķes” jeb pleķi zem transportlīdzekļa.

Dzesēšanas šķidrums – antifrīzs

Antifrīzs (tosols) parasti vecākām automašīnām kalpo divus vai trīs gadus, jaunākajos auto modeļos tā darba mūžs ir ilgāks – līdz pat desmit gadiem, vai vispār antifrīzu nav paredzēts mainīt, protams, ja nerodas tehniskas problēmas, kuru novēršanai nepieciešams remonts. Pārbaudīt dzesēšanas šķidrumu var pavisam viegli – jāatver dzesēšanas šķidruma bāciņas vāks un jānovērtē antifrīza vizuālais izskats. Ja tas līdzinās duļķainam kokteilim, tad dzesēšanas šķidrums ir jāmaina.

Krāsai nav nozīmes, taču tā ir labs palīgs, lai šķidruma noplūde būtu vieglāk pamanāma. Iegādājoties jaunu antifrīzu, svarīgi atcerēties, ka sasalšanas temperatūra nedrīkst būt augstāka par -30 grādiem pēc Celsija, vārīšanās temperatūra nedrīkst būt zemāka par 120 grādiem un sārmiem jāpārsniedz 2,5 pH līmenis.

Bremžu eļļa

Bremžu eļļu jeb bremžu šķidrumu ir ieteicams mainīt regulāri – lielākoties ražotājs ir noteicis termiņu. Ja maiņa netiek veikta, bremžu šķidrumā veidojas kondensāts un zūd eļļas efektivitāte.

Bremžu eļļas kvalitāti var pārbaudīt gan ar speciāliem testeriem, kas norāda bremžu šķidruma blīvumu, gan vizuāli novērtējot, vai eļļas līmenis uz eļļas stabiņa atrodas starp minimumu un maksimumu.

Logu mazgāšanas šķidrums

Izvēloties mazgāšanas šķidrumu uzmanība ir jāpievērš cenai, jo tā norāda uz preces kvalitāti, proti, lētākiem šķidrumiem ir tikai viena funkcija – nomazgāt stiklu. Kvalitatīvi ražotam logu mazgāšanas šķidrumam nav nelabvēlīgas iedarbības uz virsbūves lakas kārtu, krāsojumu, stiklu, polikarbonāta detaļām un gumiju.

Bet izvēloties jebkuru no augstāk minētajiem šķidrumiem, ir jāpievērš uzmanība, lai tas nekaitē veselībai! Piemēram, iegādājoties logu mazgāšanas šķidrumu, ir nepieciešams pārliecināties, ka tā sastāvā nav metilspirta, acetona, izopropila alkohola (IPA), etilēndiamīntetraetiķskābes (EDTA), fosfātu, amīnu un nitrītu.

Ja jūs atradat kļūdu, atzīmējiet tekstu un nospiediet Shift + Enter, lai mūs informēt.

Sākumlapā